Pátrání po architektovi ojedinělého ART DECO nábytku

Pátrání po architektovi ojedinělého ART DECO nábytku

 Před nedávnem jsme dokončili renovaci neobyčejně zajímavého souboru modernistického nábytku. Restaurováním se zabýváme profesně již čtvrt století, ale s tak zvláštním nábytkem jsme se ještě nesetkali. Soubor je unikátní nejen neobvyklými kombinacemi výzdobných prvků a celkovou opulentností, ale hlavně precizním, náročným a v řadě ohledů neobvyklým řemeslným zpracováním. Kromě celkové renovace nás současný majitel požádal o zjištění nějakých informací ohledně původu výroby a architektonického či designového návrhu tvůrce. My jsme měli k dispozici pouze informaci od majitele, který zakoupil prvorepublikovou vilu v Košicích i se zmiňovaným nábytkem, který byl vyroben na zakázku. Při dalším hledání informací jsme zjistili, že maďarský majitel vily židovského původu se za války stal obětí holocaustu a dům podobně jako řada dalších honosných staveb měnil majitele podle režimu. Střídali se zde vlastníci s institucemi. Nábytek bylo to jediné, co se v interieru dochovalo. Úctyhodné rozměry příborníku totiž znemožnily jeho vystěhování z budovy. Podařilo se nám též upřesnit dataci výroby, ale výrobce nebo dílnu se nám dohledat nepodařilo. Zaměřili jsme se na hledání informací o možné architektaci a hodnotě celého kompletu. S odhadní cenou si ostatně nevěděl rady ani přizvaný soudní znalec, protože soubor je natolik zvláštní, že to neměl s čím porovnat a mohl přihlédnout pouze k pracnosti a složitosti výroby.

                          

Pro zjištění autora návrhu jedinečného souboru jsme rozeslali emaily několika slovenským odborníkům na nábytek. Všichni bez výjimky ocenili řemeslnou stránku, extravagantnost a opulentnost nábytkových kusů a shodli se na tom, že nic podobného ještě nikdy neviděli. Poukázali na mix stylu, někteří zdůraznili náznaky uherského biedermeieru, jiní „zuřivý historismus“, neobiedermeier a dekorativismus počátku 20. století, další ruské vlivy. S Davidem Fialou se shodují v tom, že velmi netypické je použití více ornamentálních forem na jednom kusu. Svérázná výzdoba nábytkového souboru i výběr materiálů a hlavně netradiční práce vykazují jisté podobnosti s díly maďarského modernisty Lajose Kozmy, který působil v předválečném období. Kozma studoval v Budapešti a po roce 1906 se připojil ke skupině mladých návrhářů, kteří se inspirovali maďarským a rumunským lidovým uměním a v tomto duchu navrhovali nábytek. Vzory hledal mimo jiné v baroku a velmi osobitým způsobem propojoval luxusní a tradiční dřeviny a další materiály. Zároveň využíval barevnost typickou pro art deco a v jeho díle je patrná i obliba Wiener Werkstätte. Je doloženo že působil i v Košicích, kde navrhoval stavby i interiery pro židovskou obec. Po poválečném období již žádné práce Lajose Kozmy nejsou známy. Nezbývá tedy už jen úvaha, zda se židovské osudy majitele a tvůrce nábytku neprotkli v ironii osudu.

Toliko o hledání ztracené minulosti.

David Fiala