České stopy na Manhattanu
Při cestě do New Yorku nemůže milovník umění nenavštívit Metropolitní muzeum nebo Guggenheimovo muzeum. Mimo vnímání neskutečně silné atmosféry New Yorku jsem zde i hledal nějakou českou stopu a jak jinak než v oblasti umění. Budova Guggenheim muzeum se sice tak trochu ztrácí před velikostí okolních mrakodrapů, ale určitě je předčí svým designem a důmyslnou konstrukcí. Aniž bych do budovy vešel, hned narážím na první českou stopu. Americký průmyslník, filantrop a mecenáš Solomon R. Guggenheim pověřil v roce 1943 významného architekta Franka Lloyda Wrighta vypracováním návrhu muzea moderního umění. Provokativní spirálová budova měla však své konstrukční úskalí. K projektu byl přizván český konstruktér Jaroslav Josef Polívka, který vyřešil samonosnou konstrukci bez podpory sloupů.
Vnitřní prostor byl ještě o to více ohromující a já jsem se tedy mohl začít věnovat prohlídce, kvůli které jsem přišel. Díla těch nejlepších modernistů jako např. Vincenta van Gogha, Paula Gauguina, Claude Moneta, Pabla Picassa, Marca Chagalla, Vasilije Kandinského či Oskara Kokoschky, který má též české kořeny, jsem mohl sledovat na vlastní oči. Mým překvapením pak ještě bylo objevení nádherného obrazu Františka Kupky, který mě oslnil asi nejvíc. … další česká stopa.
Dále se však dozvídám, že tou stopou nejvýraznější, kterou zde zanechal, byl nedávno zesnulý Thomas Messer, rodák z Československa, který do války žil v Praze a od roku 1961 do roku 1988 celých 27 let řídil toto muzeum. Své organizační schopnosti a zkušenosti s uměním uplatnil v této instituci a Guggenheim muzeum proslavil.
„S úctou k těm, kteří něčeho dosáhli nebo dosáhnout chtějí“
David Fiala